Friday, September 24, 2010

Agenda Perpaduan Wajar Disegerakan

(Jangan Mencari Dalil dan Alasan Untuk Menangguh atau Menggagalkannya)


Isu perpaduan bukanlah Isu baru bahkan telah lama diperkatakan. Masalahnya isu ini sukar untuk dilaksanakan selagi ada kegoan dikalangan individu dan kumpulan jamaah Islam itu sendiri. Justeru, perpaduan yang dimaksudkan lebih kepada teori pengukuhan ummah sahaja. Manakala perlaksanaannya menjadi igauan yang tidak berkesudahan.

Perpaduan Ummah (ummatan wahidah) merupakan pendekatan terpenting didalam pentabiran sesebuah negara kerana ianya lambang kekuatan negara dan kehebatan pemimpin. Pemimpin yang hebat dan dikagumi apabila berupaya menyatukan puak-puak dari kumpulan yang berpecah di dalam negara tersebut. Jika konsep ini tidak disempurnakan secara bijak akan memberi kesan kepada sistem dan perancangan negara.

Ingatlah, hubungan diantara pemimpin dan mereka yang dipimpin adalah penting dan hubungan antara keduanya mesti dipelihara.Kata Dr. Yusof al-Qaradhawi, pemerintah adalah saudara kepada yang diperintah dan pemimpin adalah saudara kepada yang dipimpin.

Di dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud “Sebaik-baik pemimpin kamu ialah orang yang kamu sayangi mereka dan mereka menyayangi kamu, kamu mendoakan mereka, mereka mendoakan kamu. Sejahat-jahat pemimpin kamu ialah mereka membenci kamu, kamu melaknat mereka, mereka melaknat kamu.”( Riwayat Muslim)

Manakala seorang mukmin dengan mukmin yang lain itu, diumpamakan seperti sebuah binaan, mereka saling kuat menguatkan satu sama lain.Ertinya dalam keadaan apa sekalipun umat Islam mempunyai peranan yang tertentu yang bersifat saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.

Sewaktu Rasulullah SAW tiba di Madinah baginda telah menyatukan puak Aus dan Khazraj lalu membentuk Ansar yang kemudiannya dipersaudarakan dengan Muhajirin sebagai agendah wahdah yang sangat penting dan strategik demi kekuatan ummah.

Di dalam Islam kesatuan ummah bermaksud tiada kelompok tertentu yang sekadar bersatu didalam kelompoknya sahaja dan pada masa yang sama enggan untuk bersatu dengan kelompok-kelompok Islam yang lain.

Sikap bertolak ansur dan saling hormat menghormati mesti meresap kedalam setiap jiwa ummah agar maslahah umat Islam terpelihara dan kesatuan ummah terjaga. Perkara pokok,kita perlu sedar dan tahu perancangan yang licik dari musuh Islam ialah untuk memecahbelah ummmah dengan menyebarkan pelbagai fitnah. Sejarah telah mendedahkan bagaimana berpecahnya kerajaan Uthmaniah berpunca daripada kelemahan wahdah apabila sebaran perkauman menjadi agenda perpecahan yang akhirnya merebak sehingga wilayah naungan masing-masing menuntut kemerdekaan.

Atas kesatuan ummah kita selesaikan segala masalah, kita leraikan segala yang berbalah, kita hapuskan buruk sangka, dengki, dendam dan khianat yang tidak sudah. Pendefinisian ini adalah merujuk kepada Piagam Madinah yang telah digubal oleh baginda Rasulullah S.A.W pada 623 M. Dan perkara ini terkandung di dalam Fasal ke 7 di dalam piagam tersebut.

Apabila dipersoalkan tentang mengapa umat Islam senantiasa berpecah dan tidak bersatu, maka jawapan yang disediakan cukup mudah dan ringkas iaitu telah menjadi biasa. Ertinya, mereka tidak bersedia untuk menyelesaikan kearah sesuatu yang lebih konkrik kerana mereka tahu akan likuan kesukaran yang akan ditempuhi dalam menjayakan cita-cita dan hasrat murni yang tersebut. Melainkan pemimpin yang berjiwa besar dan bersemangat waja sahaja yang berani untuk bercakap dan melaksanakan konsep wahdah yang dimaksudkan tersebut.

Sebenarnya, ummah atau umat Islam adalah entiti yang melampaui batas puak, kelompok dan keturunan, negeri dan negara , bangsa, kedudukan geografi, warna kulit, budaya dan bahasa. Elemen yang menyatukan ummah adalah kesatuan agama yang berlandaskan kesatuan tauhid.

Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud “Janganlah kamu semua berselisih (berpecah), adapun umat-umat sebelum kamu dahulunya binasa disebabkan mereka berpecah”

Prof. Dr. Yusof al-Qaradhawi dalam bukunya Ciri-Ciri Unggul Masyarakat Islam yang Kita Idamkan berkata bahawa bukanlah namanya masyarakat Islam jika ketaksuban kepada bangsa, keturunan dan kenegerian mendahului ukhuwah Islamiah. Dengan lain perkataan persaudaraan yang mendominasi ummah akan merentasi semua kelompok masyarakat hatta yang berbeza agama pun ada hak dalam hubungan keinsanan kita terhadap mereka.

Bukanlah namanya kesatuan ummah andai ada manusia yang terlalu tinggi darjatnya enggan bersaudara dengan orang lain begitu juga yang terlalu rendah darjatnya malu bersaudara dengan orang yang lebih tinggi daripadanya. Janganlah kita jadikan harta, jawatan, keturunan, kedudukan di dalam masyarakat untuk meninggikan diri antara satu sama lain.

Hal ini ditegaskan oleh Allah SWT dalam al-Quran yang bermaksud“ Kamu (wahai umat Muhammad) ialah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk faedah manusia kerana kamu menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.” (Surah Ali Imran: 110)

Apabila kesatuan ummah mempunyai kepercayaan dan prinsip bersaudara yang sama, maka tiada sebab untuk berlakunya krisis sosial, kecemburuan melampau, dengki khianat, kasta dan sebagainya. Mereka sentiasa tergolong dalam ahli masyarakat yang sama dan mempunyai pemikiran yang sama dan bertindak dengan tindakan yang sama demi kepentingan ummah dan agama.

Sebarang usaha kearah membina kesatuan yang padu mestilah disokong dan digerakkan secara bersama supaya ianya menjadi suatu realiti bukannya suatu teori yang tidak berpenghujung.

No comments:

Post a Comment