Friday, September 24, 2010

Perlembagaan Persekutuan Lindungi Umat Islam

(Kebebasan beragama boleh disekat melalui undang-undang bagi menjaga ketenteraman awam)


Artikel 3 dalam Perlembagaan mencatatkan bahawa Islam adalah agama Persekutuan. Kedua, dilindungi orang Islam dalam konteks Artikel 11 (4). Walaupun kebebasan beragama dibenarkan tetapi dari segi umat Islam, mereka tidak boleh diganggu.

Perkara 11 adalah peruntukan utama hak kebebasan beragama, semacam membayangkan ruang litup hak berkenaan meliputi aspek menganut, mengamal dan mengembangkan agama berkenaan.

Bagaimanapun, hak mengembangkan agama tertakluk kepada peruntukan bahawa pengembangan agama lain tertakluk kepada sekatan undang-undang. Sekatan ini termasuk larangan mengembangkan doktrin atau agama selain Islam kepada orang Islam.

Undang-undang menyekat penyebaran agama lain di kalangan orang Islam masih belum ada di Wilayah Persekutuan, Sabah, Sarawak dan Pulau Pinang. Undang-undang ini ialah untuk melindungi orang Islam daripada dipengaruhi kepercayaan lain.

Dalam agama Islam, hak kebebasan agama bermaksud Islam tidak memaksa orang bukan Islam menerima Islam. Namun di negara kita kebebasan beragama boleh disekat melalui undang-undang.

Perlembagaan dengan jelas menyatakan kebebasan itu tertakluk kepada undang-undang yang diluluskan bagi mengawal atau menyekat pengembangan agama lain daripada Islam di kalangan umat Islam.

Selain itu perlembagaan juga menyebut kebebasan agama tidak boleh digunakan untuk menyalahi undang-undang awam mengenai ketenteraman awam, kesihatan awam atau akhlak.

Justeru, menghairankan mengapakah akhbar Herald The Catholic yang diterbitkan dalam empat bahasa dan pengedaran hanya 12,000 naskhah, beriya-iya memaksa kerajaan memberi kebenaran menggunakan perkataan Allah untuk seksyen bahasa Melayu, sedangkan di negara Barat mereka amat membenci nama Allah.

Tentu mereka ada perancangan terselindung. Mereka cuba menjadikan isu memartabatkan bahasa kebangsaan sebagai strategi untuk memohon kerajaan membenarkan penggunaan nama Allah untuk menggantikan 'God' yang biasa diguna pakai mereka.

Penyakit itu bukanlah baru jika kita mengenal strategi mereka. Sebab itulah Allah memberitahu dalam firman: "Sebahagian dari orang Yahudi mengubah kalimah-kalimah Allah daripada tempatnya." (Surah an-Nisaa, ayat 46).

Jika perkataan Allah dibenarkan dalam terbitan agama lain di sini, ia dikhuatiri akan mengelirukan umat Islam, terutama generasi akan datang yang tidak dapat membezakan penggunaan nama Allah untuk kedua-dua agama itu.

Sesungguhnya Allah seperti dipercayai umat Islam jauh bezanya dengan apa yang cuba diperkenalkan untuk menggantikan 'God' yang sudah lama mereka gunakan. Memang ada hujah penggunaan Allah oleh penganut Kristian sekali gus menunjukkan mereka menidakkan konsep Triniti dalam agama itu.

Ini kerana makna Allah merujuk kepada 'Tuhan Maha Esa'. Bagaimanapun dalam soal ini Allah sudah memberi peringatan: "Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata: Sesungguhnya Allah ialah Al Masih putera Maryam, padahal Al Masih (sendiri) berkata: Hai Bani Israel, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu.

Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang zalim itu seorang penolong pun. Sesungguhnya kafirlah orang yang mengatakan: Bahawasanya Allah salah seorang dari yang tiga, padahal sekali-kali tidak ada Tuhan selain dari Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, pasti orang yang kafir di antara mereka akan ditimpa seksaan pedih. (Surah al-Maidah, ayat 72-73)

Firman Allah lagi yang bermaksud: "Katakanlah: Hai Ahli Kitab, janganlah kamu berlebih-lebihan (melampaui batas) dengan cara tidak benar dalam agamamu. Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat dahulunya (sebelum kedatangan Muhammad) dan mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia), dan mereka tersesat dari jalan yang lurus." ( Surah al-Maidah, ayat 77)

Memang benar Islam menekankan aspek kesabaran. Sabar bermakna tidak bertindak balas atas apa yang diperlakukan oleh orang lain kepada masyarakat Islam. Sabar bermaksud tabah menghadapi sesuatu keadaan yang tidak disenangi dan berserah kepada Allah.

Wajarkah kita bersabar apabila melihat agama dicabar. Firman Allah yang bermaksud: "Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan), kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang menceroboh." (Surah al-Baqarah, ayat 190)

Sudah cukup serangan daripada pelbagai sudut terhadap umat dan kesucian Islam di negara ini selama ini. Kita tidak mahu wujud lagi provokasi yang boleh menjejas dan mempersendakan agama suci ini.

Kita tidak mahu ada pihak mengambil kesempatan atas suara kita yang tidak berada dalam satu wadah. Firman Allah yang bermaksud: "Dan perangilah mereka, supaya jangan ada fitnah dan supaya agama itu semata-mata untuk Allah." (Surah al-Anfal, ayat 39)

Perjuangan mempertahankan kalimah Allah adalah sumbangan penting kepada agama.

Daripada Abdullah bin Amru bin Al-As menceritakan: "Seseorang telah bertanya Rasulullah SAW: Apakah sifat orang Islam yang paling baik? Rasulullah SAW bersabda: Seseorang yang menyelamatkan orang Islam dengan lidah dan tangannya." (Hadis riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment