Perbezaan pendapat mengenai sesuatu isu bukanlah perkara baru yang melibatkan ilmuan Islam kerana masibng-masing ada pandangan tersendiri dalam sesuatu isu. Bahkan dalam satu kumpulanpun mereka boleh bertelingkah pendapat. Bagaimanapun sikap berkeras untuk tidak menyelesaikan masalah sehingga menghayutkannya konflik yang lebih dalam amat mengecewakan.Ianya menjadi suatu kudis yang buruk dalam Islam kerana kerana turut mengheret penyokong masing-masing sehingga merebak tanpa kawalan kata-mengata, rendah-merendah dan jatuh-menjatuhkan sesama Islam.
Kesannya, muncul pelbagai keadaan negatif dalam kehidupan bermasyarakat seperti fitnah, prasangka buruk, cabar-mencabar, hasad dengki, dendam dan mendedah keaiban orang lain. Sebab itu Rasulullah SAW mengingatkan kita melalui sabda baginda yang bermaksud “ Daripada kebaikan iman seseorang ialah meninggalkan apa yang tidak bermakna baginya.' (Hadith Riwayat At-Tirmizi)
Tambah malang lagi apabila isu yang melibatkan pertelingkahan sesama Islam dibesar-besarkan tanpa ikhtiar untuk meredakannya. Cabar - mencabar sebagai medan menunjukkan kehebatan dan menguji pengaruh serta sokongan tidak dibolehkan dalam Islam. Hassan Al-Banna, pendakwah Islam yang terkemuka pernah memberi wasiat kepada umat Islam melalui pesanannya “Janganlah memperbanyak perdebatan dalam berbagai bidang pembicaraan kecuali dalam hal yang penting. Pertengkaran ini semata-mata tidak akan mendatangkan kebaikan”
Bagi mengelakkan berlakunya sebarang perselisihan dan suasana yang tidak menyenangkan maka kita perlulah berwaspada dan berhati-hati sebelum berkata-kata, apatah lagi cabar-mencabar. Firman Allah SWT yang bermaksud 'Wahai orang yang beriman Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka;dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain,(kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah sesetengah kamu menyatakan ke抋iban sesetengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik,)maka amatlah buruknya sebutan nama fasik(kepada seseorang) sesudah ia beriman,Dan(ingatlah) sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang yang zalim.' (Surah al-Hujurat:11)
Agama amat memberi perhatian dalam aspek pertuturan hinggakan perkataan yang keluar daripada lidah diperhalusi supaya tidak mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati dan menimbulkan rasa tiadak puas hati kepada orang yang mendengarnya. Apatah lagi perkataan yang terkeluar itu berupa sangkaan dan tohmohan yang gagal dibuktikan akan kebenarannya.
Allah telah berfirman yang bermaksud 'Wahai orang yang beriman! Janganlah kebanyakan daripada sangkaan(supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat)sudah tentu kamu jijik kepadanya. (patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah;sesungguhnya Allah Penerima taubat,lagi Maha Mengasihani.' (Surah al-Hujurat, ayat 12)
Saidina Hasan RA ada meriwayatkan bahawa 'Daku meminta ibu saudaraku (sebelah ibu) yang sering menggambarkan sifat- sifat Rasulullah SAW agar dapat menceritakan kepadaku tentang cara dan adab Rasulullah SAW berbicara. Lalu beliau memberitahu bahawa Rasulullah SAW selalu risau (tentang akhirat), sering bertafakkur (tentang Allah dan sifat-sifat-Nya) atau memikirkan keadaan ummah dan lantaran perkara-perkara beginilah maka baginda tidak pernah berasa bebas daripada kerisauan. Sering sahaja baginda berkeadaan diam dan enggan bercakap melainkan atas perkara-perkara yang perlu sahaja. Apabila baginda bersabda maka sabdanya jelas, padat dan ringkas. Setiap percakapannya berbeza daripada yang lain jauh sekali daripada ketidakmusabahan dan kekeliruan). Baginda tidak cepat marah malahan tidak juga menghina orang lain.
Sementara itu Al-Imam Al-Ghazali dalam Kitabnya Ayyuhal Walad, menasihatkan mereka yang sering berdebat dan bertelingkah supaya “seboleh-bolehnya tinggalkanlah perdebatan kerana ianya boleh membawa kepada riak’, hasad, takabur, ujub dan sebagainya. Namun jika kamu terjerumus ke kancah perdebatan maka hendaklah ikhlaskan niat di hati bagi menzahirkan kebenaran. Niat yang ikhlas ini boleh dikesan melalui dua tanda iaitu pertamanya, kamu tidak membezakan samada kebenaran itu nanti akan tersingkap melalui lidah kamu ataupun lidah lawan debatmu. Keduanya, kamu lebih menyukai jika debat itu diadakan dalam tempat yang tertutup tanpa dilihat oleh orang yang begitu ramai.
Dalam Isu berdebat dan bertelingkah ini, didapati bahawa mereka yang suka berdebat bukan bertujuan menyampaikan kebenaran tetapi untuk membantah hujah pihak lawan seperti firman Allah yang bermaksud: "Mereka tidak memberikan perumpamaan itu kepadamu melainkan dengan maksud membantah saja, sebenarnya mereka adalah kaum yang suka bertengkar." (Surah Az-Zukhruf, ayat 58)
Rasulullah SAW tidak menyampaikan risalahnya dengan cara berdebat semata-mata. Malah, Baginda membencinya, seperti diriwayatkan daripada Aisyah bahawasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Orang yang paling dibenci Allah adalah yang suka berdebat." (Hadis Muttafaq 'alaihi)
Dalam keadaan dimana berlakunya pertelingkahan yang melibatkan ilmuan agama, kita tidak boleh untuk terus berdiam diri. Sebaliknya hendaklah diikhtiarkan dan diusahakan perdamaian antara kedua-duanya.
Membiarkan pertelingkahan yang memanjang dibimbangi akan diambil manfaat oleh musuh-musuh Islam untuk menghancurkan perpaduan ummah. Manakala kalangan yang bertelingkah akan terus mempertahankan hujah dan kebenaran masing-masing akan menarik lebih ramai penyokong untuk terus melebarkan jurang kepuakan yang dibenci agama. Firman Allah SWT yang bermaksud “Dan jika dua puak dari orang-orang Yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap Yang lain, maka lawanlah puak Yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya Dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam Segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berlaku adil. Sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.” ( Surah Al-Hujuraat, ayat 9)
Menjadi seorang muslim yang baik bukan sahaja terletak pada kebolehupayaan membaiki diri sendiri bahkan berupaya mengukuhkan ummah melalui ajuran perdamaian seandaianya berlaku sebarang pertelingkahan. Apatah lagi kalau ianya melibatkan tokoh ulamak dan ilmuan agama. Barangkali ramai dikalangan kita yang membiarkan pertelingkahan yang berlaku sesama kita atas dasar seronok untuk melihat pertarungan hujah tetapi tidak berupaya melepasi garisan bahaya perpecahan yang sedia menunggu.
Justeru itu menangani konflik yang berlaku dikalangan umat Islam juga perlu dilaksanakan sebagai memenuhi tanggungjawab terhadap agama. Namun begitu kita banyak diajar dan dididik oleh agama akan cara-cara menangani konflik kalau ianya berlaku. Islam telah menggariskan kaedah yang tepat dalam menangani sebarang konflik peribadi atau kumpulan.Jawapannya dengan cara mendamaikan mereka secara adil demi maruah dan kepentingan agama mendahului pertembungan peribadi atau dendam lama yang tidak berkesudahan.
No comments:
Post a Comment