Friday, September 24, 2010

Kebiadapan, Kezaliman Isreal Tidak Terluah Dengan Kata-kata

Hanya manusia yang tidak ada hati dan perasaan yang tidak tersentuh jiwanya, selepas melihat betapa keganasan komando Israel menyerbu kapal bantuan kemanusiaan “Mavi Marmara” menyebabkan 19 aktivis terkorban dan 36 lagi cedera.

Malang bagi seluruh umat manusia apabila melihat Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) yang berlakon sebagai penjaga keamanan dunia, begitu lemah mengendalikan tragedi buruk ini.

Melalui beberapa kenyataan rasmi UNSC berupa kekesalannya atas insiden yang berlaku, negara yang berjuang untuk survival kemanusia telah hilang keyakinan kepada UNSC yang sepatutnya bekerjasama menghantar bantuan kemanusiaan ke seluruh Gaza selaras dengan Resolusi 1860 yang diluluskan oleh badan tersebut. Kenyataan berkenaan tersasar jauh daripada apa yang sepatutnya dilakukkan oleh UNSC bagi memastikan keamaan sejagat terpelihara. Semakin terserlah dakwaan yang menyatakan UNSC merupakan alat zionis untuk mempertahankan tindakan Israel dalam apa jua sekali pun.

Sebenarnya, jenayah kejam rejim Yahudi Zionis di Palestin dan di kawasan-kawasan sekitarnya bukanlah sesuatu yang baru di dalam sejarah peradaban dunia.

Kisah kezaliman Yahudi ini banyak dibongkar dalam Al-Quran. Firman Allah yang bermaksud " Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang -orang yang beriman ialah orang-orang yang Yahudi dan orang-orang musyrik. (Surah al-Ma`idah : 82)

Satu dokumen Vatican di Itali yang menjadi Pusat Pentadbiran Gereja Roman Katolik dan diketuai oleh Pope, yang dibocorkan berkaitan dengan serangan terbaru keatas misi kemanusiaan tersebut, menyebut bahawa penjajahan Israel di wilayah Palestin sebagai 'ketidakadilan politik', yang dikenakan ke atas penduduk Palestin'.

Teks tersebut juga mengakui bahawa "Penjajahan Israel ke atas wilayah Palestin menyebabkan kehidupan seharian rakyat Palestin sukar untuk mendapatkan kebebasan dari segi pergerakan, ekonomi dan menjalankan kehidupan agama.

Namun, disebalik perakuaan yang dibuat melalui kenyataan tersebut, harus diakui bahawa masih ramai di kalangan umat Islam di seluruh dunia samada di negara-negara Arab ( termasuk jiran yang terdekat, yakni Mesir) atau di negara-negara Islam lainnya termasuk negara kita sendiri masih begitu naif terhadap permasalahan Palestin yang merupakan isu terbesar umat di abad ini.

Sejarah telah merekodkan beberapa tindakan yang dilakukkan oleh Yahudi mempamerkan keangkuhan dan kesombongannya tanpa mempedulikan bantahan atas sikap buruk yang mereka lakukan.

Pada 13 Disember 1947, Sebuah perkampungan orang Islam Palestin, Yehida berhampiran Petah Tekva (penempatan pertama Zionis yang dibina pada 1878 diserang. Sekumpulan Yahudi yang menyamar sebagai tentera peronda British telah melepaskan tembakan dan mengebom rumah penduduk perkampungan itu.

Pada 1 Januari 1948, Kira-kira 200 pelampau Yahudi bersenjata mesingan dan bom tangan menceroboh kampung Al-Sheikh (5 km di tenggara Haifa) lalu membunuh wanita dan kanak-kanak.

Manakala pada 9 – 10 April 1948, dalam Operation Unity, pengganas Haganah, Irgun dan Stern bersatu mengepung kampung Deir Yassin selama dua hari. Dalam tempoh itu 250 orang Arab dibunuh dan dengan kejam dan wanitanya dirogol. Seramai 25 orang wanita hamil dibelah perutnya dan bayi mereka disembelih, 52 kanak-kanak dikudungkan kaki dan tangan.

Sementara itu pada 11 Julai 1948, Pasukan Batalion ke-89 komando Yahudi yang diketuai Moshe Dayan menawarkan pengampunan kepada penduduk Islam Lyadd dan Ramle setelah berjaya menawan perkampungan tersebut. Seramai 100 menerima itu dan berkumpul di Masjid Dahmash seperti di janjikan. Namun malang, perlindungan yang diharapkan itu menjadi bala yang sukar dilupakan apabila mereka menjadi mangsa kepada manusia berhati syaitan itu sehingga mereka mati kesemuanya.

Pada 15 – 18 September 1982 – Seramai 3,000 kanak-kanak dan wanita Palestin disembelih di khemah di Sabra dan Shatila di Lebanon.

Melihat kepada rentetan peristiwa tersebut jelas kepada kita betapa bangsa Palestin tidak pernah mengenal erti keamanan dan keselesaan serta apa-apa bentuk pembangunan. Dunia mereka adalah peperangan dan kemusnahan terutamanya pada tahun 1948, 1956, 1967, 1982, 2006 sehingga kini. Dunia mereka ialah kesakitan dan kecederaan

Ibu-ibu palestin mampu menangis bukan kerana meratap kematian anak lelaki mereka tetapi bersedih kerana tidak ada lagi anak lelaki yang mereka miliki untuk dihantar ke medan perjuangan untuk membebaskan bumi Palestin dari terus di jajah.

Segala penyembelihan yang telah mereka lakukan terhadap rakyat Palestin seperti di Deir Yasin, Qabyah, Kafr Qasim, Khan Yunis, dan banyak lagi kampung-kampung yang lain, telah mengorbankan orang-orang tua dan kanak-kanak serta menguburkan janin-janin, menghancurkan rumah-rumah, yang telah berlaku beberapa kali di Qana, Beirut, Sabra dan Syatila, dan Bahrul Baqar di Mesir.

Pembunuhan tawanan Palestin dalam perang 1956 dan 1967, menanam mereka hidup-hidup, konspirasi untuk mengambil sebahagian daripada kawasan Sungai Nil adalah perancangan rapi zionis untuk melebarkan rancangan penubuhan Israel Raya.

Manakala rakyat Palestin mesti dikorbankan sebagai harga yang mesti dibayar untuk melaksanakan gagasan tersebut. Segala kekejaman kekejaman dan kezaliman mereka terhadap rakyat Palestin, termasuk kalangan yang bersimpati kepada penderitaan rakyat Palestin mesti ditentang. Bahkan pembunuhan dan penyebelihan yang dilakukan oleh yahudi tersebut berterusan sehingga mereka menuntut dunia supaya mengiktiraf tindakan mereka sebagai sesuatu yang benar dan perlu disokong.

Nilai kemaknusiaan dikebumikan dan kezaliman yang diasaskan oleh mereka menjadi jalur lebar yang tidak pernah ada penghujungnya.

Bangsa Yahudi ternyata terus mengganas dan lebih berani membunuh nilai kemaknusiaan kerana sikap fanatik mereka . Kefahaman mereka sangat jelas kepada bangsa lain selain dari Yahudi. Bangsa Yahudi sangat-sangat merendahkan manusia selain mereka. Hakham Shamon Bar, seorang Yahudi yang terkenal dengan sikap fanatiknya telah berkata “Kamu semua wahai para Yahudi inilah yang dinamakan manusia, sedangkan para haiwan itu (merujuk kepada manusia lain) tidak dinamakan manusia!”.

Pandangan yang sama turut diperkatan oleh Hakham Eido Alba , seorang yahudi yang melampau melalui kata-katanya “Sesungguhnya pengharaman untuk membunuh dan menumpahkan darah manusia tidak dihukum ke atas Yahudi sekiranya yang dibunuh adalah bukan Yahudi, dibolehkan untuk membunuh selain Yahudi (ke atas bangsa yang kita peranginya) termasuklah wanita dan kanak-kanak”.

Hanya syaitan yang sanggup membunuh dan menyembelih orang lain tanpa dibaluti rasa peri kemanusiaan. Manakala membiarkan ksengsaraan dan penderitaan orang lain adalah sesuatu yang dibenarkan untuk mereka lakukan secara wewenangnya oleh sekutu iblis yang menyokong mereka.

No comments:

Post a Comment